Matdagbok 13/7

Idag mötte jag upp en vän för att luncha på ett av våra absoluta favoritcaféer. För min del innebär det båda njutning och en utmaning. Caféet har nämligen världens godaste kladdkaka!!! :-O Tur att man kommit så långt med hälsoarbetet att man åtminstone kan inse att lunch bestående av en kladdkaka med grädde kommer man inte så långt på. Nej, utmaningen består nuförtiden att våga äta riktig lunch och sedan känna efter. Det är okej att äta kladdkaka om jag fortfarande är hungrig, och det är lika okej att låta bli om jag är mätt. Jag är mycket nöjd med mitt val att inte äta kladdkaka idag!

08.00 – frukost: baguette med smör, ost och paprika
10-15 – mellanmål: smoothie gjord på jordgubbar, vaniljyoghurt och mjölk
12.30 – lunch: toast skagen med sallad, en kopp kaffe
14.30 – mellanmål: mjukglass i bägare
18.30 – middag: minipizzor med tonfisk och purjolök
21.00 – kvällsmat: riskakor med avokado

Annonser

Sysselsättning under motion

Imorse gav jag mig ut på en powerwalk. Det var svalt och skönt ute, och inte alls mycket människor. Eller så var det mycket människor, men alla skrämdes bort av mitt flåsande, haha! 😀

För att verkligen fortsätta hålla i med träningen har jag sett till att skaffa mig en ljudbok jag BARA lyssnar till när jag motionerar. Bra va? Det funkar perfekt för mig som behöver något ”att göra” samtidigt som jag går, cyklar eller vandrar. Just nu lyssnar jag på Chosen av P.C. and Kristin Cast, en ungdomsbok om en ung tjej som blir förvandlad till vampyr. Japp, jag älskar vampyrlitteratur!

Problemet är dock att jag redan läst boken, så jag vet ju vad som kommer hända. Jag tänkte ändå lyssna klart på boken innan jag ger mig i kast med senaste ljudboksinvesteringen: Den femte årstiden av Mons Kallentoft. Nån som läst den?

Ljudböcker funkar way better för mig än musik. Vad lyssnar ni på när ni tränar?

Motion

När jag var yngre spelade jag handboll. Jag tyckte att det var riktigt roligt, jag missade sällan en träning och såg alltid fram emot matcherna. Jag var målvakt, så på den tiden var jag både smidigare och lättare än jag är nu (duh)! Två saker gjorde att jag slutade när jag var 17: 1 – jag hade skadat ena knät ganska illa vid en uppvärmning (jag kan fortfarande känna av den och fara illa av den emellanåt), och 2 – jag flyttade för att gå på gymnasiet och kom aldrig riktigt in i det laget.

Nuförtiden kan jag sakna den där gemenskapen man får tillsammans med ett lag. Jag tänkte aldrig på träningarna som motion – jag hade ju roligt! Det är först sedan jag blev vuxen och jag exploderade uppåt i vikt, som motion har blivit jobbigt, tråkigt och framför allt förknippat med ångest.

Såhär är det: ju flera dieter jag har provat, desto mer har motion blivit förknippat med hur mycket extra jag får äta när jag är klar. Det har blivit ett måste att motioner, inte för att jag (människan jag) skulle må bra, utan för att motionen gav mig som sagt extra mat vid dagens slut.

Förändringen kom i samband med den terapi som jag just nu deltar i. Sedan februari i år deltar jag i grupp-KBT för att bli frist från en mångårig hetsätningstörning. Motion introducerades som en del av en frisk livsstil. Jag erkänner – min motion är varken komplicerad eller alltid speciellt långvarig. Men den är regelbunden! För första gången på flera år njuter jag av att röra på mig, att känna hur jag svettas och pulsen ökar. Jag älskar att se mina tider förbättras, att känna skillnanden i orken… och framför allt: känna hur bra jag mår!

Med det i tanken har jag genomfört dagens promenad:

Sträcka – 2,2 km.
Tid – 24,52 min.
Terräng – blandad.

Yay me! 😀