Motion

När jag var yngre spelade jag handboll. Jag tyckte att det var riktigt roligt, jag missade sällan en träning och såg alltid fram emot matcherna. Jag var målvakt, så på den tiden var jag både smidigare och lättare än jag är nu (duh)! Två saker gjorde att jag slutade när jag var 17: 1 – jag hade skadat ena knät ganska illa vid en uppvärmning (jag kan fortfarande känna av den och fara illa av den emellanåt), och 2 – jag flyttade för att gå på gymnasiet och kom aldrig riktigt in i det laget.

Nuförtiden kan jag sakna den där gemenskapen man får tillsammans med ett lag. Jag tänkte aldrig på träningarna som motion – jag hade ju roligt! Det är först sedan jag blev vuxen och jag exploderade uppåt i vikt, som motion har blivit jobbigt, tråkigt och framför allt förknippat med ångest.

Såhär är det: ju flera dieter jag har provat, desto mer har motion blivit förknippat med hur mycket extra jag får äta när jag är klar. Det har blivit ett måste att motioner, inte för att jag (människan jag) skulle må bra, utan för att motionen gav mig som sagt extra mat vid dagens slut.

Förändringen kom i samband med den terapi som jag just nu deltar i. Sedan februari i år deltar jag i grupp-KBT för att bli frist från en mångårig hetsätningstörning. Motion introducerades som en del av en frisk livsstil. Jag erkänner – min motion är varken komplicerad eller alltid speciellt långvarig. Men den är regelbunden! För första gången på flera år njuter jag av att röra på mig, att känna hur jag svettas och pulsen ökar. Jag älskar att se mina tider förbättras, att känna skillnanden i orken… och framför allt: känna hur bra jag mår!

Med det i tanken har jag genomfört dagens promenad:

Sträcka – 2,2 km.
Tid – 24,52 min.
Terräng – blandad.

Yay me! 😀

Kommentera

