För oss noviser…

…eller oss som varit lurade av dieter längre än vi kan minnas! Jag hittade den här jättebra sidan när jag satt och funderade på varför jag svettas mer nu när jag kör samma pass som tidigare. Det var ju tydligen något bra! 🙂

Läs om motions- och träningsmyter här!

PS. Jag har nu kört veckans andra Zumbapass! Härligt, härligt!

Ni som vet

Hörrni, jag har en fråga till alla er som gjort det här med träning och viktminskning ett tag.

(Vill bara påpeka att jag inte är helt ny inom området, men det här är första gången jag inte gör en tokdiet och plockar bort precis ALLT eller häver i mig pulver eller bara ett grapefrukt eller bara står på huvudet på morgonen… ja, ni fattar galoppen!)

När jag var yngre tränade jag handboll. Jag var ganska vältränad med bra kondition och helt okej styrka. Allt det här försvann helt när jag slutade, då var jag 18. Nu, 10 år senare, har jag ju som bekant bestämt mig för att göra om och göra rätt, ett råd som bland annat kommer från KBT:n. (För att tala klarspråk, alla dieter förbjudna, alla livsmedel okej, regelbunden träning.)

Okej, nu kommer jag äntligen till min fråga: (eller snart i alla fall) jag har lyckats stå still i vikt genom att äta tre huvudmål och tre mellanmål varje dag, med godis, kakor och annat gott som en del av min livsstil. De senaste veckorna har ju motionen tågat in på allvar i mitt liv igen, med en genomsnittlig träning på 30 minuter om dagen.

Jag är ute efter en liten minskningen i månaden, kanske runt ett kilo eller så (vilket ger ungefär 12 kg om året). Kommer det räcka med motion? Hur mycket kostförändring kommer jag att behöva göra? På grund av min tidigare problematik med hetsätning så kan jag säga med en gång att kaloriräkning, points eller kolhydraträkning (dvs all sorts matematik!) inte är något för mig. Det är för stor återfallsrisk på det.

Så hörrni. Hur ska man göra egentligen? Kloka ord och tips eftersökes!