Ni som vet

Hörrni, jag har en fråga till alla er som gjort det här med träning och viktminskning ett tag.

(Vill bara påpeka att jag inte är helt ny inom området, men det här är första gången jag inte gör en tokdiet och plockar bort precis ALLT eller häver i mig pulver eller bara ett grapefrukt eller bara står på huvudet på morgonen… ja, ni fattar galoppen!)

När jag var yngre tränade jag handboll. Jag var ganska vältränad med bra kondition och helt okej styrka. Allt det här försvann helt när jag slutade, då var jag 18. Nu, 10 år senare, har jag ju som bekant bestämt mig för att göra om och göra rätt, ett råd som bland annat kommer från KBT:n. (För att tala klarspråk, alla dieter förbjudna, alla livsmedel okej, regelbunden träning.)

Okej, nu kommer jag äntligen till min fråga: (eller snart i alla fall) jag har lyckats stå still i vikt genom att äta tre huvudmål och tre mellanmål varje dag, med godis, kakor och annat gott som en del av min livsstil. De senaste veckorna har ju motionen tågat in på allvar i mitt liv igen, med en genomsnittlig träning på 30 minuter om dagen.

Jag är ute efter en liten minskningen i månaden, kanske runt ett kilo eller så (vilket ger ungefär 12 kg om året). Kommer det räcka med motion? Hur mycket kostförändring kommer jag att behöva göra? På grund av min tidigare problematik med hetsätning så kan jag säga med en gång att kaloriräkning, points eller kolhydraträkning (dvs all sorts matematik!) inte är något för mig. Det är för stor återfallsrisk på det.

Så hörrni. Hur ska man göra egentligen? Kloka ord och tips eftersökes!

4 reaktioner på ”Ni som vet

  1. Att dieter är förbjudna och att alla livsmedel är tillåtna är en sak men att fika, äta godis, chips etc varje dag är däremot inte ok. Då händer absolut noll med viktminskningen. Oavsett hur mycket man tränar. Äter man 1 liten bulle så kanske men inte mer än så eller en massa andra saker oxå.
    Jag tror att din träning räcker gott och väl men är det nåt du lixom VET att du äter lite mkt av så skulle jag dra ner på det, det för mig är inte att förbjuda.
    Och ja, visst är tonfisksallad (läs tonfiskröra) mums! ;O)

    • Tack för ditt svar! Förstår ditt resonemang och i sak håller jag med dig, men… bara för att krångla till det lite… 😉

      Jag har en lång historia bakom mig av livsmedel som inte varit okej, vilket har lett till ångest när jag väl ätit något (om det så varit något litet), vilket gjort att så fort jag kommer överens med mig själv att inte äta något får jag nästan panik och trillar tillbaka till hetsätningstankar. Hmm, vet inte om jag får fram vad jag menar riktigt, men kan inte förklara bättre än så.

      Då blir väl nästa fråga: hur kommer man till ett ställe när man kan planera in något litet någon gång i veckan utan att för den skull få panik i själen?

  2. Låter som du måste jobba mycket med ditt förhållande till mat och då kanske främst godsaker? Så du kan unna dig dem med måtta kanske 1 dag i veckan utan att känna att det blir jobbigt? Och det är nog en expert mest lämpad att hjälpa dig med.

    För viktminskningens skull handlar det ju helt enkelt om att man måste göra av med mer kalorier än vad man äter. Då går man ner i vikt. Träningen är till hjälp men kosten är det man främst måste tänka på. Man kan träna och träna utan att det händer ett skit om man stoppar i sig för mycket. Dvs. man kan inte äta kakor, chips eller annat dagligen. Då kommer det inte hända mycket. Men visst, 1 kg i månaden går man ner lätt bara man drar ner lite på portionerna varje dag och tar lite mindre av godsakerna man stoppar i sig. För att göra det behöver man inte utesluta något livsmedel helt eller räkna kalorier!

  3. Experthjälp är inkallad. Dock är det sommaruppehåll, och det är lätt att tankarna rusar. Främst hoppas jag väl på en långsam förändring mot det du säger: förhållandet till mat.

    Tack för ditt svar!

Kommentera

