Välkommen till Sverige 2012

Okej, jag erkänner. Jag läser ibland de där ytliga stora bloggarna, de där småtjejerna som fortfarande verkar tro på rosa drömmar och att man själv kan påverka precis allt som händer i livet (oj vad jag låter bitter!).

Nästan alla de där stora bloggarna drivs av unga tjejer som verkar tro att bara för att de haft lyckan att kunna leva på sin blogg genom att skriva om festande, barnmatsdieter och tatueringar på mer eller mindre opassande ställen, så har alla andra samma liv eller åtminstone samma tjocka plånböcker. Vissa är klart mer seriösa än andra, medan en del verkar tro att alla i hela Sverige bör starta företag till höger och vänster och sedan leva på avkastningen resten av livet.

Fine, all heder åt dem, de lägger säkert ner massor med möda på att hålla intresset uppe. Men satan vad det irriterar mig när bloggpionjären själv, hon som kallas för Blondinbella, glatt skriver en debattartikel om hur hon självklart tänker arbeta tills hon är 75, att hon inte pensionssparar för varför skulle hon göra det, det kommer ju finnas massor av sätt för henne att försörja sig på?

Suck, det är knappt så jag vet var jag ska börja. Jag såg att hon fått massa kommenterar, en del av dem ganska elaka faktiskt. Inte okej. Men Bella, fatta att alla inte kan göra som du eller ens vill göra som du! Fråga vilken människa som helst som haft ett tungt, troligtvis lågavlönat jobb i många, många år hur man ska orka jobba tills man är 75?

Det tragiska med hela grejen är inte att hon tycker att hon kan göra det, utan att det inte verkar finnas någon förståelse för att inte alla kan göra det. Moderatpolitik i sitt esse. Välkommen till Sverige 2012!

Kommentera

