När är gränsen nådd?

Jag funderar ganska mycket på det här med gränser och när man når den. Alla är nog överens om att alla har gränser, och att vi alla går över dem emellanåt. Men vad gör man då? Och värst är väl när andra går över ens gränser åt en. Hur säger man ifrån till någon annan att gränsen är nådd?

Jag råkade ut för en intressant, men knappast ovanlig sak på jobbet idag. Det handlar förstås om en elev som inte håller med om mina regler i mitt klassrum. Eleven i fråga ställer till med ett himla liv när jag tillrättavisar denne, och springer sedan till sin mentor. En kvart senare kommer eleven tillbaka och sätter sig ner och jobbar som om ingenting hänt.

För mig blir det här en irriterande och störande situation. Inte nog med att eleven trampade över gränsen för vad som är okej beteende i ett klassrum, eleven höjde rösten åt mig och betedde sig generellt hotfullt. Var står det i mitt uppdrag att jag måste ta den skiten? När eleven kliver över min gräns, har jag då inte rätt att försvara den?

Tyvärr känns det som om jag förlorat kampen innan jag ens börjat. Eleven har redan flera speciallösningar, och någonstans känns det som om det yttersta hotet, det vill säga ”då kan du inte gå kvar på skolan”, det hotet har redan använts men aldrig förverkligats på grund av vårdnadshavares förtvivlade telefonsamtal varje gång vi försöker.

Så då sitter man här, ensam med en elev som beter sig hotfullt vid tillrättavisningar, som man redan använt alla hot på, som har kapaciteten kunskapsmässigt att nå målen, men tydligen inte beteendemässigt, som gång på gång går över gränsen… och jag känner mig utan stöd.

Hur sjutton kan det vara mitt uppdrag?

 

En reaktion på ”När är gränsen nådd?

Kommentera

