Motivationsbloggarnas baksida

Vi har alla sett dem, och de flesta av oss som håller på med någon form av viktminskning har en eller två (eller sju) bloggar under våra favoriter när vi surfar. Jag ska villigt erkänna att jag har ett tjugotal bloggar som jag följer regelbundet, och för det mesta blir jag inspirerad på rätt sätt.

Men… på senare tid har jag börjat reagera på lite andra saker också. Och här inser jag att jag antagligen kommer skjuta mig själv i foten, eftersom jag själv skriver om samma saker. I alla fall… Det handlar om alla för- och efterbilder, om peppningstalen och tabeller där man rigoröst redovisar måtten ner till mm eller vikten ner till grammet.

När man skriver det här vill man förmedla att man är glad, precis som jag gjorde i inlägget nyss, med viktkurvan. Man vill visa att man gjort något bra, få lite bekräftelse. Men när man som jag har mycket tvivel och oro i sig kan alla de där inläggen istället dra igång en ”är-det-fel-på-mig-som-inte-går-ner-20-cm-i-midjan-per-vecka”-tankar. Och de tankarna är svåra att värja sig mot.

Det är precis som om den rena mängden bloggare som skriver om samma saker gör det hela till en slags norm. ”Om hundra andra tjejer klarar av att gå ned två kilo i veckan, då måste det ju vara fel på mig som inte gör det.” Logiskt sett kanske man inser att det är varken sunt eller hållbart, men det lilla fröet har redan satt sig och rätt som det är sitter man där med tvivel i halsen.

Så det så.

Kommentera

