Motivation

Ibland kan man behöva lite extra motivation, något som får en att minnas varför man påbörjade sin viktminskning (eller vad det nu kan vara). Idag är en sådan dag för mig. Inte för att jag inte minns, eller fortfarande ler åt framgången, utan för att jag har tråkigt.

Att inte småäta när jag har tråkigt har alltid varit en utmaning för mig, speciellt sedan jag på allvar försökt ta tag i min vikt. Mellanmål i all ära, men ibland är det fortfarande svårt att stoppa den där automatiserade handlingen att stoppa något i munnen. Ni som känner igen er vet att i det här läget räcker det oftast inte att man radar upp alla anledningar till varför man inte ska. Är man tillräckligt desperat/uttråkad spelar det ingen roll om du hotar mig med diabetes. Äh, jag har ju inte fått det innan, så varför skulle jag få det nu?

Något som oftast funkar för mig är det här:

Det här är en bild från juni 2011, tagen i Warszawa. Här väger jag min maxvikt, jag har så sjukt mycket ångest över mitt utseende när den här bilden tas. JAG HATAR DEN HÄR BILDEN. Den representerar allt som jag vill komma bort från. Dubbelhakor, flabbiga armar, ringen mitt på magen… I normala fall skulle jag kanske kunna hävda att åtminstone några av de saker jag tycker är oattraktiva med bilden kunde eventuellt handla om kamerans vinkel, min vinkel, ljuset och så vidare. Men just nu passar det bra att inte tänka så, för motivationen att fortsätta blir också större!

6 reaktioner på ”Motivation

  1. Marie skriver:

    Jag minns dig inte som så stor när du jobbade i Vetlanda. Du är iaf jätteduktig. Själv håller jag på att ta tag i mitt liv och min vikt. Blir lättare framåt sommaren då jag har separerat och bara har mig själv och mina barn att tänka på..

    • Du har helt rätt, jag var inte som störst då. Det hände jag sen jag flyttade till Stockholm. Någonstans under 2010 spårade det ur och jag levde med det under större delen av 2011. Men i Vetlanda låg jag stadigt kring 107-110 kg. 🙂

Kommentera

