Att sörja sig själv

Igår på kvällskvisten satt jag framför Youtube och tittade på Supersize vs Superskinny. Jag har alltid tyckt att det programmet är ganska bra, främst med tanke på att de faktiskt tar upp det här om orimlig storlekt på måltidsportioner, oavsett åt vilket håll, och att de följt tjejerna som hade olika typer av ätstörningar. Jag kände ju liksom igen mig där.

I avsnittet som jag tittade på igår fick man träffa en av tjejerna igen, ungefär ett år senare. Hon hade i princip blivit frisk från sin anorexia och såg hälsosam och bra ut. Hur kul som helst, tills de intervjuade en psykolog (hon kan ha varit psykoterapeut också) där hon sa vad som var viktigt för att bryta och behandla en ätstörning. Några av de saker hon tog upp var:

– ovillkorligt stöd
– äta tillsammans med andra
– att andra inte kommenterar maten man äter
– visa förståelse (och alltså inte håna, förakta eller förringa problemen)

Hon hann inte mer än att prata klart förrän tårarna brände bakom ögonlocken, och innan jag visste ordet av låg jag i älsklingens knä och grät. Enligt psykologen var den genomsnittliga behandlingstiden för en ätstörning 6 (!) år, och plötsligt kändes allt så tungt. Jag grät för att jag måste gå igenom det här, för att jag kunde varit frisk idag om mitt ex trott på mig när jag sa att jag nog hade en ätstörning (han bara skrattade åt mig och sa att jag hade dålig karaktär) och för att jag förstört så många år av mitt liv på den här skiten.

Älsklingen, den mest fantastiska underbara människa som han är, bara höll om mig, tröstade mig och viskade lugnande ord. Han är en stor anledning till varför det gått så bra nu, han ger mig verkligen ovillkorligt stöd. ❤

2 reaktioner på ”Att sörja sig själv

Kommentera

