Då vs nu: handla mat

Igår på väg från jobbet skulle jag handla med mig middagsmat hem. Vi hade tänkt att göra tacos, en klassiker hemma hos oss. Jag stannar således i en matvarubutik och plockar det jag ska ha innan jag går till kassan. När jag sedan väl sitter på tunnelbanan med mina kassar inser jag vilken skillnad det är på förr och nu.

Innan jag gick på KBT kunde en typisk hetsätning för mig innehålla följande:

– Någon form av choklad (en stor chokladkaka, M&M’s eller Dajm var väldigt vanligt).
– Bakelser eller wienerbröd, 2 eller 3 stycken
– Nachochips eller vanliga chips med dip (300 g)
– Vitt bröd

Bildens källa.

Allt brukade inhandlas vid samma tidpunkt, och jag skämdes alltid så fruktansvärt när jag stod i kassan. Bäst var det ju när det fanns en självscanning eller självutcheckningskassa. Sen, beroende på hur jobbig dag det var, försvann allt på en gång, eller delades upp under flera tillfällen samma dag.

Om man ser bara på själva inhandlandet tog det 20-30 minuter i butiken. Först skulle jag ju se vad de hade, om det var erbjudande på något eller om de hade något speciellt märke. Sedan gick jag runt och plockade det jag skulle ha. Såhär i efterhand kan jag se att det var en del av ritualen, att mysa över vad som skulle komma. Jag kunde känna mig riktigt upprymd när jag gick därifrån.

Idag ser det inte riktigt ut på samma sätt. Igår var ett typexempel på det:

Jag går in i butiken och sätter direkt kurs mot grönsaker och frukt. Här går jag runt ganska länge och letar erbjudanden, försöker minnas vad det är jag behöver (nej, jag har nästan aldrig inköpslista med mig!). När jag är färdig vid grönsakerna har jag fyllt halva korgen med färska härligheter. Sedan går jag vidare i butiken och tar det jag ska ha. Jag stannar sällan eller aldrig framför godishyllan numera. Visserligen äter jag godis, men snarare som undantag och känner inte längre något behov av det längre.

Bildens källa.

Det känns som en viktig förändring! 🙂

2 reaktioner på ”Då vs nu: handla mat

Kommentera

