Källan till det goda

Jag känner att jag har varit inne i en mörk period ett tag nu. Saker har varit svåra, jag har mått dåligt och haft väldigt mycket mer ångest än jag normalt har. Det har till och med varit så illa att jag fått flera panikångestattacker, vilket annars har börjat bli ganska ovanligt för mig.

Frågan är ju vad det beror på. Under den här tiden har maten inte skötts speciellt bra, jag har allt som oftast föreslagit hämtmat eller struntat i lagad mat. Jag har druckit mer alkolhol än vanligt (normalt för mig är typ ingen alkohol alls) och jag har ätit godis både var och varannan dag. De absolut sista dagarna har hetsätningstankar börjat komma tillbaka.

Det skrämmer mig mer än något annat. Det är en signal till mig själv att något är väldigt fel, och att det är dags att svänga tillbaka mig själv på rätt spår. Vad är då rätt spår? Vad har fått mig att må bra innan? Jo, för mig är det:

  • regelbundna måltider (frukost, lunch, mellanmål, middag, ev kvällsmat)
  • näringstät mat (klart det funkar med godis till mellis rent kalorimässigt, men hur mätt blir man på det)
  • planering (så jag slipper bli vrålhungrig och måste slåss mot godisönskan)
  • motion (att slippa tänka utan bara köra igenom kroppen – underbart!)

Det är alltså med det här jag måste börja. Nej, inte måste. VILL!

Jag tittade i min kalender och inser att det är mindre än en månad till Vårruset. Jag hade egentligen som mål att springa det, men skit samma! Jag tänker ta mig runt, DET är målet. Jag tänker göra det på under en timma. Jag vet att jag klarar det!

Men viktigast av allt är att jag går tillbaka till det som får mig att må som bäst. Inga ”jag-ska-gå-ner-såhär-mycket-innan-Kiev-resan-mål”, för det mår jag inte bra av. Det skapar onödig press som jag inte behöver. När jag gör som jag vet att jag mår bra av kommer vikten minska som en bieffekt. Svårare än så är det inte.

2 reaktioner på ”Källan till det goda

  1. usch kan inte ens föreställa mig hur du mår men det låter jobbigt. Hoppas du hittar tillbaka till dig själv snart och att du får börja må bra igen! Och som du skriver det är inte vikt före eller efter eller innan resa som är viktig! Det är att må bra! Den insikten kommer ta dig långt!
    Kämpa på!

  2. Ett steg i taget. För att komma tillbaka kanske du ska börja med en av din framgångspunkter för att sedan tillföra nästa.
    Vårruset kommer gå strålande! 🙂

Kommentera

