“Stop wearing your wishbone where your backbone ought to be.”

20120722-162853.jpg

För min del är det en sömning söndag idag. Jag har i princip bara varit hemma, med undantag för den powerwalk som jag och mannen drog iväg på tidigare. Sviterna av gårdagen sitter fortfarande i (jag åt i princip inget på hela dagen och sedan åt jag alldeles för mycket på kvällen, inkl godis och popcorn) och jag har fått kämpa med tankar om hetsätning idag. Men skam den som ger sig, istället för att välja den vägen valde jag och mannen att tillsammans laga en laxwok med teriyakisås. Betydligt bättre och godare än att hetsäta!

Medan mannen pular med diverse grejer på sin dator satt jag och slötittade på Eat Pray Love (Lyckan, kärleken och meningen med livet på svenska). Det är från början en helt fantastisk bok skriven av Elizabeth Gilbert. Jag hörde talas om den för länge sen på Oprah, och sen tänkte jag inte mer på det förrän filmen skulle komma 2010. Förra året läste jag boken och har sedan dess också sett filmen flera gånger. Jag fullkomligt älskar andemeningen med boken (och filmen)!

Bildens källa.

I princip handlar den ju om att finna sig själv, och jag tror att allt jag upplevt de sista åren gör att jag identifierar mig väldigt mycket med boken. Inte för att jag åkt till Italien (inte för att hitta mig själv i alla fall), varit i Indien eller Bali, utan för att jag kunde känna igen mig i tomheten och känslan av att inte passa in.

Jag har lärt mig mer och mer vem jag är, vad jag kan stå för och vad jag inte kan stå för. Det har gjort mig hårdare och kanske lite mindre tålmodig, och det är väl det som jag får sota lite grann för nu. I grund och botten kan man säga att jag kastade allt jag trodde att jag var åt helvete, gick igenom terapin och håller fortfarande på att lära mig vem jag faktiskt är, utan all mat i vägen för mina känslor. Jag har absolut blivit rakare och starkare i min tro på mig själv.

Man kan faktiskt säga att jag har slutat önska en massa saker istället för att ta tag i dem. Wishbone mot backbone helt enkelt.

2 reaktioner på ”“Stop wearing your wishbone where your backbone ought to be.”

  1. snoflickansara skriver:

    Jag har sett filmen den engelska varianten den är bra nångång ska jag läsa boken.
    Jag tycker det är bra att man jobbar med sig själv, sina tankar, sina fördomar, jag hela sig själv blir så mycket enklare då tror jag.
    Sen får man även tänka på att med dagarna får man nya erfarenheter och de ska också byggas in.

    Vad du en gör fina du så minns att du är värdefull och att du är viktig för det finns bara en av dig och det är du

Kommentera

