Det där med träningskläder

Det kanske är en tjejgrej, men jag har tänkt en del på det där med träningskläder. Vi är väl alla överens om att man ändå måste ha speciella kläder när man tränar, oavsett om det är shorts, sweatpants eller jazzbyxor (säger man fortfarande så?). Man måste dessutom ha t-shirt, top eller linne, och som tjej även sport-BH. Det är nu problemen börjar uppstå.

Adidas, Nike, Puma och de andra stora märkena inom idrottskläder gör inte stora damstorlekar. Deras snygga och funktionella kläder finns för det mesta upp till storlek 44, och tro mig, om jag kunde ha strl 44 skulle jag vara själaglad! I dagsläget kan jag ibland få på mig herrstorlekar, då framför allt på överkroppen, men får ofta problem över höfterna. Ett liknande problem uppstår med sport-BH:n, eftersom man oftast måste vara ganska smal över ryggen för att kunna ha det som finns.

Vad är grejen med det liksom? Ska vi som är väldigt överviktiga inte kunna träna för att det saknas ordentliga träningskläder? Vi, om några, är väl en bra grupp att rikta in sig på? Nuförtiden finns lite mer alternativ på till exempel Ellos, men jag tycker fortfarande att det är tråkigt att man hänvisas bort från de stora märkena.

Det får väl bli ett nytt mål för mig helt enkelt, att kunna ha en helt träningsoutfit från Adidas till exempel.

4 reaktioner på ”Det där med träningskläder

  1. Det jag kan tycka är tråkigt också det är det faktum att vi (fylligare) hänvisas till postorder. Nu har jag hittat en sportbehå som funkar (observerar funkar) på Ellos så jag kanske inte ska förkasta postorder men det känns ändå inte kul. Det var en vild chansning och jag hade turen att den funkade.

  2. Ja, blä! Jag tykcer också det är skittrist att det är så svårt med träningskläder! Mina lår har cellulitgroparna från helvetet och det gör det jättesvårt för mig att hitta träningsbyxor som inte framhäver de! Sådana där slinkiga material är inte smikrande på mig!

    • Förstår precis vad du menar. Jag är såld på byxor som dras åt precis vid knäna, men glöm att jag kan ha några såna! Jag får inte på mig dem, ens över låren. 😦 Det enda som brukar finnas kvar är just slinkigt material.

Kommentera

