Fusk-middag nr 2

Jag fortsätter på temat fusk-middag med dagens rätt: pasta med köttbullar i tomatsås. Det är ju ett recept jag skrivit om innan, men idag orkade jag inte stå och rulla egna köttbullar. Istället gjorde jag det enkelt för mig genom att använda färdiga köttbullar.

Alltså:
1. Hacka grönsakerna som du tänkt använda i tomatsåsen. Jag hade lök, vitlök, selleri, zucchini och purjolök.
2. Koka pasta enligt anvisningar på paketet.
3. Stek köttbullarna tills de är genomvarma. Häll sedan över dem i valfri skål.
4. Bryn de hackade grönsakerna tills de är mjuka. Häll över krossade tomater och låt koka upp.
5. Krydda med salt och peppar, tillsätt en skvätt balsamvinäger och en buljongtärning (jag använde grönsak).
6. Smaka av och justera om det behövs.

Min sås blev ganska lös, eftersom jag hade i lite vatten också. Tjockleken beror också på vilken typ av tomatkross man använder. Det gjorde dock inte så mycket att såsen var rinnig, eftersom det smakade väldigt mycket ändå.

Smaklig måltid!

3 reaktioner på ”Fusk-middag nr 2

  1. Mums. Ett tips kan vara att ta lite av pastavattnet istället för från kranen. Pastavattnet innehåller lite stärkelse som binder såsen. 🙂

Kommentera

