Here goes

Efter den kostrådgivning som jag hade igår har hela min vardag vänts upp och ner igen. Inte för att jag är tvingad att på något sätt följa rekommendationerna, men om jag vill just maximera träningen och därmed gå ner i vikt kan det ju finnas en poäng med det hela. Snabbt kan man väl säga att jag blivit rekommenderad att drastiskt minska på kolhydrater, öka på protein och grönsaker. Inget godis, lite läst (light) och generellt inget sockerfyllt. Inga konstigheter egentligen, och det är inte heller det som jag reagerar på.

Faktum är att jag är oerhört rädd att göra det här. Jag är rädd för att trilla tillbaka ner i ätstörningsträsket, att jag kommer tappa kontroll nu när jag inte ska väga och mäta saker mer. Kommer jag gå upp allting nu?

Jag inser att jag inte är så frisk som jag trodde, och frågan är om inte det här kaloriräknandet faktiskt inte är så hälsosamt. Kanske har jag bara bidragit till min egen sjukdom? Tanken på att inte räkna, inte mäta, att utsesluta saker… Klarar jag det här? Kommer jag bli tjock igen? Eller blir det bättre, kanske kan jag tappa mer i vikt? Kommer jag klara träningen bättre än tidigare?

Oavsett, jag har sagt att jag ger det här en månad innan jag utvärderar. Så here goes.

6 reaktioner på ”Here goes

  1. Jag förstår vad du menar, an blir lite ”pucko” när man räknar kalorier hela tiden och ska fokusera på vikten ( sån är jag just nu…haha). Att vänja sig av med ett beroende/ beteende är inte lätt… ibland får man nog bara lära sig att leva med att man har det problemet och försöka fokusera på de saker som håller beroende ”borta”.

    Klar du klara det, tror det är positivt att du går regelbunde på kostrådgivning etc, så man håller sig på fötter och får stöd. kram

  2. Jag tror att det här kommer gå bra och jag tror absolut att du kommer att tappa mer vikt. Vad som är bra nu är också att du kan känna att du inte är så frisk som du trodde och även om den tanken är skrämmande så är det något väldigt positivt att du kan känna det. Det är ju ett stort steg på vägen i tillfrisknandet!! Kram

  3. Bra resonemang tycker jag! För det är klart att det finns rädslor kring att ändra vad man tror är en bra lösning. Men jag tycker det är bra att du ska ge det en chans och sen utvärdera! HEJA HEJA

  4. Dans kanske: Skaffa dig en träningskompis, det blir enklare om man kan sporra varandra. Variera träningen, kroppen vänjer sig fort, hitta nya spännande träningsformer när du vill gå ner i vikt.

  5. Samma aktivitet innebär emellertid betydande ansträngning för den överviktiga, eller för en normalviktig som bär tungt. Föreställ dig att du är på väg uppför en trappa med en 40-kilos säck på ryggen. Det blir styrketräning av det, en utmaning för lår- och ryggmuskulatur. Styrketräning är anaerobisk träning. Den kan leda till ökad muskelmassa om den utövas regelbundet. men du förbränner inte så mycket fett. Däremot förbränner du glykogen. som är kolhydratlagret i musklerna. Och har du inte vältränade muskler, börjar du snart gå på tomgång. Då börjar kroppen producera mjölksyra, och då blir du trött och stel. Vad är slutsatsen? Som överviktig måste du alltid träna på låg intensitet, mycket lägre än om du var normalviktig.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s