Don’t judge a book by its cover

Är inte det vad vi får lära oss från att vi är små: döm inte boken efter pärmen? Betyder inte det att man ska se förbi utsidan och faktiskt beakta det som finns på insidan? Det var precis det som hände mig igår. Jag blev helt och hållet dömd utifrån min vikt – IGEN!

Igår var jag alltså hos barnmorskan för att förnya mitt preventivmedelsrecept. När det var min tur och jag och barnmorskan slagit oss ned i hennes rum berättar hon att hon måste lägga upp en ny journal eftersom de bytt datasystem. Inga problem, hon kopierade det mesta som redan fanns inskrivet. I min gamla journal läser hon om min vikt för ett år sedan. Man kan nästan se på henne när hon läser det, för hela hon liksom hajar till innan hon vänder sig till mig och undrar hur lång jag är.

Jag vet ju redan nu vart samtalet är på väg så jag säger lugnt och sansat hur lång jag är och berättar samtidigt att med min nuvarande vikt har jag ett högt BMI. Jag är medveten om detta, och passade dessutom på att berätta att jag gått ned 16 kg sedan förra sommaren. Trots det berättar hon om farorna, berättar att jag kommer ha svårt att bli gravid och alla andra saker som jag hört hundratals gånger tidigare. Hon tar mitt blodtryck och uttrycker förvånat att ”blodtrycket är ju helt normalt!”.

Jag fick i alla fall mitt recept till slut. Men jag gick hem och kände mig nedslagen och ledsen. Jag kände mig värdelös, som om inget jag åstadkommit var värt något. Det kändes hopplöst att fortsätta, jag har kämpat med känslorna hela natten och nu på morgonen. Allt för att en tant dömde boken efter pärmen.

3 reaktioner på ”Don’t judge a book by its cover

  1. Hur svårt ska det vara att vara professionell! Hon borde ju se dina ansträngningar när du säger att du gått ned 16 kg. Lite sunt förnuft och mänsklig värme efterlyses! Jag tycker i alla fall att det är en toppenprestation!

    /Karin från Don’t Quit-gruppen 🙂

Kommentera

