Söndagsmiddag: fläskfilégryta med klyftpotatis

Dagens söndagsmiddag blev en variant av något vi brukar bli bjudna på av mina föräldrar när vi hälsar på, nämligen en fläskfilégryta. Den är väldigt enkel att göra, men blir hur god som helst!

Receptet räcker till fyra personer ungefär.

Börja med att skölja och borsta av ungefär 800 g potatis. Skär potatisen i klyftor och lägg på en plåt. När du har klyftat all potatis ringlar du över olivolja och strör över flingsalt. In i ugnen på 225 grader i ca 30 minuter.

Skiva köttet och stek med salt och peppar.

20121014-165115.jpg

Under tiden hackar du grönsaker (jag hade lök, gul paprika och svamp). När köttet är klart blandar du i grönsaker och låter dem steka med.

20121014-165131.jpg

När allt har stekt några minuter häller du på två burkar creme fraiche. Jag använde mig av 15%-ig. För att såsen skulle bli lite tunnare spädde jag med någon matsked grädde också. Efter det hade jag i kalvfond och timjan. Lite colorit också. Detta fick sedan puttra medan potatisen blev klar.

20121014-165154.jpg

20121014-165213.jpg

Potatisen ska vara gyllenbrun när den är klar.

20121014-165229.jpg

Servera alltsammans! Jag hade gärna haft en sallad till, men det struntade vi i idag av ren lathet. Hoppas det ska smaka i alla fall!

7 reaktioner på ”Söndagsmiddag: fläskfilégryta med klyftpotatis

    • Det är en inställning man kan välja att göra när man ska publicera sitt inlägg, i alla fall när man bloggar via WordPress. Hur det funkar på andra bloggplattformer vet jag inte riktigt.

Kommentera

