Pust!

Första träningspasset sedan förkylningen slog till. Eller, egentligen är det sedan magsjukan också, jag hann ju bara träna en gång mellan de två.

Idag hade jag min PT igen, så himla skönt att köra kroppen ordentligt. Oj så tungt det var på kroppen, men konditionsmässigt kändes det riktigt bra. Det blir att träna överkropp och armar ett tag framöver nu!

20121129-210803.jpg

Och såklart var det halt och jävligt på vägen hem. Snön har kommit till huvudstaden. Blä för det.

Annonser

Stressig vecka

Jisses, det är mycket som händer den här veckan! Vad sägs om öppet hus på skolan, en deadline i kursen jag läser (där man ska skriva 1500 ord), nationella prov i engelska imorgon samt vara med och rodda vid en modeshow på skolan, också imorgon?

Jo men visst, stress it is.

Därför blir mitt uppdaterande ganska lidande. Ber om ursäkt för det, förhoppningsvis blir det bättre i slutet av veckan. Bjuder på lite bilder från Instagram så länge.

 

Min stackars klippa

Måndagen är snart över för den här veckan, och jag börjar inse att det inte är så himla många måndagar kvar det här året! Hur galet skönt är inte det? Det skulle blivit min tillbaks-till-gymmet-efter-sjukdom-dag också, men jag är fortfarande seg i halsen och lätt hostig. Dessutom ställde PT:n, och plötsligt blev valet rätt enkelt, hehe.

Här hemma ligger min stackars man i feberfrossa. Det verkar som om magsjukan jag hade tidigare  har slagit till mot honom. Stackarn, han till och med yrar emellanåt. Jag står i alla fall beredd med isvatten och värmande täcken.

Annars kämpar jag mest med sug just nu. Jag vill liksom ha ALLT. NU. Men icke. Ska lura mig själv med citronvatten istället.


Bildens källa.

Lätt att luras

Vissa dagar vaknar jag och känner mig tjockast i världen. Det spelar ingen som helst roll att jag ätit bra dagarna innan, om jag tränat precis som vanligt, eller om jag bevisligen kan ha de nya mindre byxorna jag köpt. Vissa dagar är helt enkelt sådana.

Idag är det så. Nu kopplar jag ihop det med förkylning och därmed noll träning (Gud, vad jag längtar efter gymmet!). Därför bestämde jag mig för att kolla mina mått idag igen.

20121125-103949.jpg

Som vanligt med reservation för att jag mäter något olika på kroppen. Först kommer ursprungsmåttet, sedan måttet då jag sist mätte mig och sist nuvarande mått.

Vad: 48 cm –> 46,5 cm –> 46,5 cm
Lår: 79 cm –> 66,5 cm –> 67,5 cm
Stuss: 131 cm –> 127 cm –> 125 cm
Buk: 132 cm –> 127 cm –> 125 cm
Mage: 118 cm –> 115 cm –> 112 cm
Under byst: 111 cm –> 108,5 cm –> 107,5 cm
Arm: 46 cm –> 40 cm –> 40 cm

Det ger en total förändring på -6 cm den här månaden och -40,5 cm totalt sedan första mätning. Tror det var i början av juli.

20121125-104702.jpg

Plötsligt ser man svart på vitt att nej, jag är inte världens tjockaste. Jag är 40 (!) cm mindre än för 5 månader sen. Under den tiden har jag dessutom tappat 7 kg, men ännu viktigare, förbättrat min kondition och sänkt mitt blodtryck från högt till normalt.

Det, mina vänner, känns helt fantastiskt!

Äntligen fredag!

Gud, dagarna bara springer på! Igår hann jag inte uppdatera på grund av att jag först jobbade på Gymnasiemässan, sedan stressade till jobbet för att jobba sent. När jag väl kom hem däckade jag i princip i soffan.

Dagen har varit ganska stressig idag också, men nu är det i alla fall äntligen fredag! Visserligen ska jag jobba på mässan en stund imorgon igen, men bara halvdag.

20121123-200449.jpg

Glömde väga mig i morse, men skit samma. Träningen går inte alls, eftersom jag är förkyld. Hoppas jag är frisk till måndag när jag har ny PT-tid.

20121123-200601.jpg

Förutom att plugga tänkte jag ägna mycket tid att Keplers nya bok Sandmannen. Bara läst tre kapitel än så länge, men mycket spännande hittills! 🙂

Fokus på rätt saker

Jag tappar fokus ibland, fokus på varför jag räknar kalorier, varför jag tränar och varför jag allmänt gör som jag gör. Det känns som om det är rätt lätt att göra det bland alla bloggar, alla viktgrupper, alla råd och metoder som hela tiden slängs i ansiktet på en. Det gäller att ha en bra metod att påminna sig.

När jag sökte hjälp hos SCÄ hade jag såklart bara ett fokus: bli frisk från ätstörningen. När jag sedan hade gjort terapin och blivit det, vad var fokus då? Jo, att gå ner i vikt på ett hälsosamt sätt. Vad är hälsosamt då?

Frukt är hälsosamt? Bildens källa.

Hälsosamt beror ju helt på vem man frågar. Jag har provat det mesta, och varje gång har jag haft en ny uppfattning om vad som är just hälsosamt. När jag körde GI var hälsosamt = långsamma kolhydrater och mycket protein. På LCHF var hälsosamt = så få kolhydrater som möjligt och mycket fett. På ViktVäktarna var det grönsaker och att hålla sig till sin gräns som var hälsosamt.

Och nu då?

Nu betyder hälsosamt helt andra saker för mig. Det innebär att jag försöker att inte lägga alltför stor vikt vid just vikten, att tänka på vad jag gjort när jag mår som bäst. Just nu betyder det att jag inte sätter några viktmål, eftersom det bara bidrar till onödig stress. Är jag en sämre människa bara för att jag inte går ner fem kilo till jul? Nej, knappast inte.

Jag mår som bäst när jag fokuserar på att just må bättre. Jag mår bättre när jag sover ordenligt, när jag äter mellanmål, när jag dricker vatten och när jag tränar regelbundet. För mig är det fokus på helt rätt saker.