Jag – en best?

Flera av er har säkert stött på reaktioner på en viss fru Zytomierskas blogginlägg om SATS och deras nuvarande reklam. (Jag skulle kunna länka till hennes inlägg, men helt ärligt vill jag inte ha några sådana länkar på bloggen, hon får tillräckligt med trafik ändå).

I hennes inlägg framkommer i alla fall att hon tycker att SATS nya reklamkampanj, med tjejen Josefin på, är riktigt dålig. Hon menar att om man tränat på ett gym i 13 år borde man inte vara mullig längre, och det är absolut inte okej i Sverige att var det. Det är heller inte okej att gå ned från 100 kg till 70 och sedan stanna där, utan man ska fortsätta ner till 55.

Igår när jag först läste det här blev jag helt galen. Hon kallar tjocka människor för bestar och underförstått är alla tjocka människor dåliga. Jaha, då var det dags igen alltså.

Katrin, en gång för alla:

– Du har ingen aning om hur Josephine såg ut innan hon började träna. Vem är du då att dissa hennes träningsbakgrund?
– Du har heller ingen aning om problematiken som kan ligga bakom i någon överviktig människas liv. Jag hade (har?) en ångestproblematik i mitt liv som blev en ätstörning som i sin tur gav mig en tresiffrig övervikt. Inte fan är jag någon best för det!
– Vältränade människor svettas mycket. Om du inte svettas på dina pass kanske du inte tar ut dig tillräckligt eller ens kan kallas för vältränad?
– Vad som är hälsosamt idag finns det skilda meningar om. Övervikt är aldrig bra, men undervikt är väl inte heller något att satsa mot?

Tolerans och acceptans mot andra borde vara en av grundpelarna i samhället. Jag hoppar inte på underviktiga människor och hoppas på samma respekt tillbaka. Man kan ju fråga sig vem som är besten när man skriver ett sådant inlägg som du ofta gör, Katrin.

 

5 reaktioner på ”Jag – en best?

  1. Fy va vidrigt! Men den människan älskar ju att provocera och snacka om att hon tryckte på rätt knappar nu! Detta är ett fruktansvärt känsligt ämne.

    Tack för din kommentar hon mig förresten! Jag kan informera om att jag köper mycket av mina kläder på indiska och åhlens. Just den här tröjan är från åhlens +avdelning och jag älskar den!!

  2. Huvudet på spiken där! Hon verkar vara en otroligt ego person som är fixerad vid sig själv, sin vikt, sina pengar och andras vikt. Hon kan väl tycka vad hon vill men håll truten om det då kan jag tycka. Man ska ju inte trycka ner andra människor. Jag har ju också skrivit om det att ingen vet vad som ligger bakom en människas vikt. Så döm inte.
    Bra att inte länka till den egoisten:)
    Men det som är bäst är ju att folk reagerar på det hon skriver. Det betyder att inte alla tänker som hon.
    Du är då ingen best, inte jag heller och ingen annan med övervikt!

    • Eller hur! Jag tycker det tyder på en stor styrka hos alla oss som inser att vi inte mår bra av övervikt och därmed gör något åt det.

      Vem är sedan jag att säga vad som är rätt vikt för ALLA? Är inte det väldigt individuellt?

  3. Ping: Linda Jsson

Kommentera

