Mellanmål

Från dag 1 har jag haft svårt med bra mellanmål. Jag vet inte varför, men godis, glass och kakor har alltid varit det som jag föredragit, och det som jag först kommit att tänka på varje gång jag behöver ett bra mellanmål. Emellanåt har jag också tänkt att så länge jag får plats med sådana mellanmål inom min kalorigräns så spelar det ju ingen roll – men det gör det. 100 kcl skräp är ju fortfarande skräp.

Bildens källa.

Därmed inte sagt att man aldrig kan äta en kaka eller ta en glass, men för mig har det här fram tills nu inte varit undantag utan regler. Jag har tagit ”njutningsmellis” (det var vad min dietist kallar den typen av mellanmål) så gott som varje dag. Det, däremot, är INTE okej.

När jag gick i ätstörningsterapin gjorde vi listor med saker man kunde äta till mellanmål. Den listan har jag fått revidera lite, framför allt eftersom mellanmålen måste passa mitt jobb, där jag kanske inte har så mycket tid eller möjlighet att laga något. Och så beror ju allting på årstider förstås.

Nu försöker jag äta något av det här till mellanmål:

  • Frukt (clementiner, äpplen, bananer, granatäpplen, kiwi)
  • Kokt ägg
  • Knäckebröd med pålägg (till exempel keso, avokado, skinka)
  • Smoothie (gjord på kvarg, bär och banan)
  • Keso

Jag är inte så förtjust i nötter, även om jag vet att det också kan fungera bra som mellanmål. Jag har lätt att överäta nötter, och då försvinner ju syftet lite grann.

Bildens källa.

Vad brukar ni äta till mellanmål?

3 reaktioner på ”Mellanmål

  1. Rebecka skriver:

    Jag brukar äta turkisk yoghurt med liite vaniljsocker och äppelbitar och en handfull valnötter 🙂 Jag tar även en fruktsmoothie ibland (ofta efter träning).

    Mvh Rebecka, f.d elev 🙂

  2. Tycker också det är svårt med mellanmål. Blir oftast inga alls. Men sen jag upptäckte riskakor pånytt, så kan jag ta ett par såna. Annars blir det kanske morot eller gurka. Men oftast bara tre mål mat per dag.
    Ha en fin lördagskväll!
    Kram

Kommentera

