Matdagen 21 november

20121121-194739.jpg

Såhär har det sett ut idag.

Frukost: en ostfralla med sallad, en kopp te
Lunch: nudel- och laxwok teriyaki
Mellanmål: äpple
Middag: pasta med köttbullar med tomatsås
Övrigt: några kinapuffar

Jag ska dricka c-vitamin ikväll också, annars blir det inget mer idag. Ingen träning idag heller.

Fokus på rätt saker

Jag tappar fokus ibland, fokus på varför jag räknar kalorier, varför jag tränar och varför jag allmänt gör som jag gör. Det känns som om det är rätt lätt att göra det bland alla bloggar, alla viktgrupper, alla råd och metoder som hela tiden slängs i ansiktet på en. Det gäller att ha en bra metod att påminna sig.

När jag sökte hjälp hos SCÄ hade jag såklart bara ett fokus: bli frisk från ätstörningen. När jag sedan hade gjort terapin och blivit det, vad var fokus då? Jo, att gå ner i vikt på ett hälsosamt sätt. Vad är hälsosamt då?

Frukt är hälsosamt? Bildens källa.

Hälsosamt beror ju helt på vem man frågar. Jag har provat det mesta, och varje gång har jag haft en ny uppfattning om vad som är just hälsosamt. När jag körde GI var hälsosamt = långsamma kolhydrater och mycket protein. På LCHF var hälsosamt = så få kolhydrater som möjligt och mycket fett. På ViktVäktarna var det grönsaker och att hålla sig till sin gräns som var hälsosamt.

Och nu då?

Nu betyder hälsosamt helt andra saker för mig. Det innebär att jag försöker att inte lägga alltför stor vikt vid just vikten, att tänka på vad jag gjort när jag mår som bäst. Just nu betyder det att jag inte sätter några viktmål, eftersom det bara bidrar till onödig stress. Är jag en sämre människa bara för att jag inte går ner fem kilo till jul? Nej, knappast inte.

Jag mår som bäst när jag fokuserar på att just må bättre. Jag mår bättre när jag sover ordenligt, när jag äter mellanmål, när jag dricker vatten och när jag tränar regelbundet. För mig är det fokus på helt rätt saker.