Baka, baka liten kaka

(Ironiskt att jag skriver ett inlägg om vikt-stress för att dagen efter baka. Japp, det är jag – full av kontraster!)

Vi hade i alla fall några bananer över, som började bli lite dåliga. Vad gör man då om inte banankaka? Jag använda mig av ett recept från Kokaihop.

Ingredienser:

2 stora övermogna bananer
50 g smör
2 st ägg
2 dl socker
3 dl vetemjöl
0,5 dl mjölk
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
1 tsk kanel
(ströbröd/kokos/havregryn)

Gör såhär:

1. Sätt ugnen på 175 grader.
2. Smält smöret och låt svalna.
3. Vispa ägg och socker pösigt.
4. Blanda mjöl, bakpulver, vaniljsocker och kanel i en separat skål.
5. Häll i mjölblandningen i äggsmeten och blanda.
6. Mosa bananerna.
7. Tillsätt mjölk, smör och bananer i smeten. Blanda.
8. Smörj en form och ”bröa” den med antingen ströbröd, kokos eller havregryn. Häll i smeten.
9. Grädda ca 40-50 min

20121230-123539.jpg

Kommentera

