Som alla andra

Jag läste i tidningen att det är stora pizza-ätar-dagen idag, att vi äter mest pizza just första januari jämfört med resten av året. Dessutom är det väl stora nu-ska-jag-ta-tag-i-mitt-liv-dagen idag också. Det brukar vara det.

Mannen och jag firade detta genom att ta en powerwalk och sedan INTE äta pizza, utan ugnsbakad lax istället.

20130101-210715.jpgDagens RunKeeper.

Nu var det ganska länge sen jag tränade (ca 2 veckor) och ännu längre sen jag powerwalkade. Får dessutom skylla lite på att det var isigt underlag också.

Jag tänkte dessutom passa på att bjuda på receptet till dagens middag, pestobakad lax i ugn.

20130101-210725.jpgPestobakad lax i ugn.

Gör såhär:

  • Sätt ugnen på 200 grader.
  • Tina fyra laxfiléer. Lägg dem i en ugnssäker form som du smörjt lite lätt med olja. Bred pesto över fisken (gärna hemgjord!) och salta och peppra. Pressa citron över.
  • Hacka diverse grönsaker (jag använde paprika, vitlök, purjolök, haricot vertes och zucchini) och lägg dem i samma form som fisken om de får plats, annars i en egen form. Ringla lite olivolja över.
  • In med allt i ugnen i ca 30 min.
  • Rör ihop en kall sås av turkisk yoghurt med valfri kryddning.

Fantastiskt gott och väldigt enkelt!

 

 

 

3 reaktioner på ”Som alla andra

  1. Marie skriver:

    Låter jättegott! Alltid kul med lite nya ideer från andra 🙂 Själv åt jag inte varken så god eller fin mat. Men absolut inte pizza…En riktigt god fortsättning på det nya året!!

Kommentera

