Små delmål

När jag kikade in hos Linda häromdagen och såg hennes så minimål började jag fundera på om inte jag skulle göra samma sak. Att sätta mål är väldigt viktigt, och det är precis lika viktigt att inte sätta för stora mål för sig själv.

Sätt ett mål.

Vi känner väl alla igen det? Man sätter skyhöga mål för sig själv och sedan blir man så besviken när man inte når dem. Det blir som en ond cirkel, man bekräftar hela tiden att man inte duger.

Jag sätter ju inte datum på mina mål, eftersom jag vet att jag blir stressad. Det spelar alltså ingen roll när jag når målen, så länge som jag når dem. Om man är ärlig mot sig själv vet man ju när man försöker och när man inte gör det.

Med detta i tankarna har jag sett 2-kilos-mål för mig själv. Det kommer ju ge en himla massa mål innan jag nått mitt slutgiltiga viktmål, men vad spelar det för roll? Det är kul att uppnå mål, och 2 kg är för mig lagom mycket. Då känns det som om jag är nära såpass nära mitt mål att det är lätt att uppnå, utan att för den skull inte betyda något.

Bildens källa.

Vad har ni satt för mål för er själva?

 

Annonser

9 reaktioner på ”Små delmål

  1. kajsasi skriver:

    Du är så förståndig och duktig Anna! Mina mål är att ta en dag i taget. Att göra så gott jag kan och acceptera att jag kan inte allt! 😉

  2. Från början hade jag fem kilos mål,men nuhar det mest blivit att jag har mitt slutmål, men jag ser varje minskat kilo som ett mål jag nått.
    Det funkar bra för mig för då blir det lätt att tycka att jag uppnått nåt och att jag gör det bra:-)
    Som du säger, att ha för stora mål och krav kan stjälpa istället för att hjälpa.
    Lycka till!
    Kram

  3. J. skriver:

    Jag hatar mål, det förstör mest för mig. Jag tänker mest att jag ska försöka vara hälsosam och må bra. Man ska ju skynda långsamt. Men jag vet att det är viktigt med mål för vissa. Från början hade jag ju ett viktmål också, men precis som du hade jag inget slutdatum. Gör man en livsstilsförändring (som jag btw har skrivit om nu på min blogg) så finns det ju inget ”slut” egentligen 😛

    • Det har du ju helt rätt i, och en stor del av det hela är ju att hitta det som fungerar för en själv. Jag älskar att pricka av saker i listor och dokument, och därför känns det bra med minimål. Däremot kan jag tänka mig att fortsätta efter viktminskningen är klar, men då istället med minimål i stil med klara hålla vikten och liknande.

  4. Jag måste sätta mål som sträcker sig lång fram i tiden annars så ger jag upp, kan inte förklara men fungerar sådär. Sen varje vecka är mitt mål att det är ett minus 🙂

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s