”Om man äter med ångest går man alltid upp”

Emellanåt köper jag frukost på ett bageri i närheten av skolan där jag arbetar. De har helt fantastiska färska frallor, jag brukar köpa med ost och grönsaker. Jag älskar deras färdiga frallor eftersom de är färska och för att de inte smetar tonvis med smör på dem. Och så kostar de inte så  mycket heller.

Tjejen som jobbar i kassan är också väldigt trevlig, och vi brukar småprata lite varje gång. Idag berättade hon att hon kört igång med Fitnessfighten, och att hon är jättepeppad att göra det här till en bra månad. Vi står där och pratar om vikt och träning när hon säger: ”Om man äter med ångest går man alltid upp”.

Bildens källa.

Jag stannade upp någon sekund innan vi pratade vidare och jag så småningom vandrade vidare mot jobbet. Tjejen i kassan känner inte till min historia. Hon vet inte att min historia är kantad av hetsätning, ångest och problematik. Det hade dock inte varit något problem om hon vetat heller, jag har inga problem med att berätta om det.

Det hon sa fick mig att stanna upp eftersom hon har rätt. Jag vet det. Men det har aldrig förr slagit mig varför det är så. Att äta har ju varit ett sätt att hantera all ångest i kroppen – att döva den. Det man dövar gör ju inte ont. Men nu, när det beteendet är ändrat (oftast i alla fall) blir ju också hanteringen en annan. Plötsligt måste man känna det man tidigare försökt döva, och därmed också hantera det.

Jag kom i princip fram till två saker: För det första så kommer mat aldrig kunna döva ångest eftersom ångesten bara trycks ner, inte hanteras. Och för det andra kan man behöva känna saker ibland. Att gå runt och vara bedövad är inget sätt att leva.

Cause if you never leave home, never let go
You’ll never make it to the great unknown till you
Keep your eyes open, my love

Det är lite som i texten. Om man inte ens försöker släppa taget så kommer man ju heller aldrig komma någonstans. Det gäller att våga släppa taget och känna.

En reaktion på ””Om man äter med ångest går man alltid upp”

Kommentera

