Nya strategier

På KBT:n fick jag lära mig att strategier är A och O, nästan oavsett vad man gör. Strategi i det här läget betyder alltså ”ett sätt att överleva eller genomleva en speciellt situation”. Jag fick lära mig att strategier ska bytas ut när de inte fungerar och revideras allt eftersom. En felaktig strategi ska inte fortsätta användas, helt enkelt.

Ju mer jag funderar på det, desto mer inser jag hur rätt det är. Jag har ännu inte stött på en situation där det här inte fungerar. Och efter alla fina kommentarer efter förra inlägget inser jag att fokus och mentalitet måste skifta. När jag påbörjade arbetet efter terapin var målet H Ä L S A. Att vara stark i kroppen och såklart frisk från ätstörningen. Någonstans på vägen har jag tappat fokus på det. Det har börjat handla om vikt, hur många kilon jag kan tappa i veckan eller hur många kalorier jag får äta på en dag.

Bildens källa.

Det är inte en hållbar livsstil. En hållbar livsstil är just det – något jag kan göra hela livet och må bra av. Ärligt talat, jag kan inte hålla på att räkna kalorier hela mitt liv, det funkar inte för mig. Så vad har funkat hittills då?

  • Ett kontrollerat intag av mat. 

Men måste det innebära kaloriräkning? Nej, jag tror inte det. Mina verktyg får istället vara matdagboken som vi använde i terapin och sunt förnuft när det gäller vilken mat jag äter.

  • Regelbunden motion.

En hållbar livsstil måste innefatta motion, jag har märkt att jag bli grinig och irriterad utan träning i mitt liv. Där känner jag mig rätt säker, jag har mitt program och det följer jag. Hittills har jag ju sett resultat.

Bildens källa.

29 dagar tills vi åker till New York. 29 dagar att testa hur det här fungerar. Jag har vägt in mig idag, men nu blir det ingen mer vägning förrän i slutet av den här perioden. Nu får vi se. Håll tummarna för mig.

7 reaktioner på ”Nya strategier

  1. Jag känner igen mig så väl i det du skriver. Precis lika tankar har jag gått i. Dagar när jag inte räknar spårar det ur eller så räknar jag i huvudet ett ungefär och lägger på minnet.
    Hade det inte varit för att jag har ett krav på en viss viktminskning innan jag gör en sak (livsförändrande) så skulle jag nog testa det du ska göra nu. Känns revolutionerande. 🙂

    • Jag ska ju villigt erkänna att jag är skiträdd! Precis som du säger, jag tenderar också att spåra ur de dagar jag inte räknar. Men pressen som själva räkningen lägger på mig leder till ångest –> hetsätning… Då har jag ju inte så mycket val. Men det känns skönt att veta att jag inte är ensam! 🙂

  2. Katja Olausson skriver:

    Det låter som att du är på helt rätt spår här. Att lägga fokus på din hälsa och inte bara låta vågen eller kalorierna styra. Du vet vad som är bra val för din kropp. Vad gör dig piggare, gladare och mer energifull? Inte bara i 5 minuter utan under en dag. För mig är det viktigt att allt fokus inte hamnar på maten och träningen utan även de andra delarna i livet. Umgänget med mina kära, upplevelser som fyller mig med energi, vara i naturen.

    Mitt eget långsiktiga mål är att fokusera på just det. Vad mår jag bra av? De sakerna ska få större utrymme. Här handlar det både om den fysiska, psykiska och själsliga hälsan.

  3. Verkligen vettiga tankar:) Jag har också fått byta strategi några gånger för att antingen jag tappat min strategi på vägen eller för att den gamla inte funkar längre.
    Då är det bra att göra som du gör, fokusera om och se till det som funkar och sen köra på det. Skippa det som förstör för en och som gör att man tappar fokus.
    Kanske inte alltid så lätt, men har man en bild av vad man ska göra så blir det lite enklare.
    Jag håller på dig!!
    Kram

Kommentera

