Vikthetsen

Jag börjar inse mer och mer vad det är som stjälper mig hela tiden. Överallt, i princip vart man än vänder sig, talas det om hur mycket man väger, hur mycket man gått ner eller inte, och efter det bedöms man som duktig eller misslyckad.

Galet.

Vi vet ju att vågen inte säger hela sanningen. Vi vet att man kan träna och till slut väga mer än man gjorde från början, men med en starkare, friskare kropp. Så varför denna vikthets hela tiden?

Bildens källa.

Skulle jag vara en sämre människa om min trivselvikt blir 5 kg högre än vad läkaren säger? Är jag inte värd att må bra för att jag satsar på styrketräning, och mina resultat inte syns på vågen?

Mest blir jag förbannad på mig själv för att jag går på det hela tiden. Jag är en del av det, har uppmuntrat det. Jag har också fyllt i mina resultat vecka för vecka för att sedan jubla över ett minskat gram.

Sanningen är att vikten verkligen bara är en siffra. Den kan hänvisa till saker och antyda saker, men för mig sitter hälsa i själva kroppen. Ryggont säger mig en sak, träningsvärk en annan. Huvudvärk, trötthet och illamående säger mer om min hälsa än om det skulle stå 65 kg på vågen.

Jag mår inte bra av vikthetsen, jag lägger ned den nu. Och för säkerhets skull vill jag bara säga att jag talar för MIG, ingen annan. Jag har inga problem med att andra gör på annat sätt än jag gör, men att rigoröst notera vikten varje dag fungerar inte för mig. Det handlar inte om vikt.

Det handlar om H Ä L S A.

 

9 reaktioner på ”Vikthetsen

  1. Jag känner likadant. Det är därför bloggen är tyst. Det är dags att jag lär mig att tycka om mig själv oavsett vikt. Hälsa är så mycket mer och för mig så bidrar inte vikthetsen till att förbättra min hälsa just nu.
    Jag tycker du gör rätt som släpper vikthetsen, man ska göra det man mår bra av.

  2. J. skriver:

    Precis. Hälsa är inte att vara smal ens. Om hälsa är livslängd så bör man isf ha ett bmi över 25 eller där omkring. Läs gärna avhandlingen ”Ett fett liv” för mer om ämnet, sjukt intressant.

  3. Visst har du rätt i mycket av det. Hälsa är mer än siffror.
    Min jakt på minskning har stjälpt mig lite också. Men samtidigt så har jag inte mycket val just nu än att hålla koll på vad vågen säger, eftersom dom eländiga läkarna går efter BMI superstrikt, tyvärr:(
    Men ,jag kan välja hur jag ska se på det hela med vikten och välja att se andra saker som förbättras och hoppas att jag till slut når den vikt som jag enligt läkarna måste ha för att få operation. Att försöka se helheten och hoppas att det blir bra tillslut om jag försöker se till att jag mår så bra det går.
    Hoppas du kommer på fötter nu:)
    Kram

    • Du har helt rätt i att vi inte alltid kan välja bort vikten, på gott och ont. Och visst har jag i vissa perioder varit hjälpt av det också. Jag hoppas hitta en bra balans så småningom. 🙂

  4. J. skriver:

    Sv: Har skrivit om hur jag började jogga i ett inlägg nu, tänkt ett tag att jag ska göra det, så läs gärna om du vill 🙂

Kommentera

