Förändring? Nej tack!

Ni som känner mig, och som har läst bloggen länge, vet att jag absolut inte gillar förändring. Knappt de jag väljer själv och absolut inte de som andra tvingar på mig. Ett uppbrott – ja det är ju en förändring jag knappast väljer själv, i alla fall inte den här gången.

Det är så mycket som förändras i och med ett uppbrott: hela ens vardag, ens vänkrets, fritidsintressen och sätt att vara. Hela ens jag, den man är, förändras. Och det spelar egentligen ingen roll om det var man själv eller den andra som valde att avsluta det, förändringen drabbar alla inblandade.

Ibland tror jag att jag är okej med det, ibland inte. Ibland tror jag att jag aldrig kommer vara okej med det, men man har ju inget val. Man måste gå vidare, acceptera det nya läget och göra det bästa av det. Förändring är en del av livet (som de så fint säger), men helt ärligt. Kan det suga mer?

Nu skulle det här inte vara ett inlägg om hur pissigt livet kan vara ibland, men min poäng är att det gör ont att gå vidare. Oavsett om man väljer det själv eller blir tvingad till det. Förändring gör ont. Jag gillar inte förändring. Punkt.

Men igen. Inget val. Så vad gör man? Hur ser man till att man kan gå från andetag till andetag, timme till timme utan att bokstavligen gå sönder inombords? Jag har kommit längre än jag trodde, precis så långt som jag för en gångs skull ger sken av.

Det finns saker som gör att man går vidare: vänner, familj, jobbet (om man har tur och trivs med sitt jobb), intressen. Jag är tacksam för de alla.

Och någon gång, snart hoppas jag, vill jag kunna skriva att det inte gör ont längre. Eller att förändringen faktiskt var bra. Snart. Tills dess fortsätter jag andas ett andetag i taget.

En reaktion på ”Förändring? Nej tack!

Kommentera

