Bakning x2

Idag har varit en riktigt produktiv söndag. Städning, handling och dessutom bakning gånger två på det! Jag började med vanliga kolakakor, med ett recept härifrån. Missade dock helt att platta till mina fina bollar, vilket i sin tur ledde till kakor som inte flöt ut det minsta. Mannen försäkrar mig dock om att de var lika goda ändå.

Mitt andra bakningsäventyr var lite av ett experiment. Det började ju rätt illa när första ägget jag knäckte var ruttet (hu!), men när det var ur vägen blev det ju rätt intressant tillslut.

Brownies med salta jordnötter, ca 10 stycken mellanstora

2 ägg
3 dl socker
100 g smör
4 msk kakao
1,5 dl vetemjöl
1,5 tsk vanillinsocker
salta jordnötter

1. Sätt ugnen på 200 grader.
2. Vispa samman ägg, socker och smör.
3. Vispa ned resten av ingredienserna.
4. Grädda i små formar i ca 10 minuter. Ju kortare tid du gräddar, desto kladdigare blir de.

Gott. Syndigt gott. Till och med mannen, som inte är någon chokladälskare, tyckte att det var riktigt gott.

kakoe

Kommentera

