Spännande dokumentärserie

Jag hade tänkt sätta rubriken ”Gift med en diktator” till det här inlägget, men med tanke på feltolkningsrisken där så hoppar jag det… Haha! För det första är jag inte gift (än) och för det andra är jag verkligen inte gift, eller sambo, med en diktator!

Nåväl, när jag är på jobbet behöver jag ha något bakgrundsljud, som typ radio, fast ändå inte. Jag tröttnar lätt på radio och samma musik som körs om och om igen. Den senaste tiden har jag istället haft på någon serie, oftast från Netflix, men häromdagen surfade jag runt på SVT Play och hittade dokumentärserien Gift med en diktator.

imelda_marcos

Det är en fransk dokumentärserie från 2015 som tittar närmare på kvinnorna som var gifta med diktatorer. Imelda Marcos, som du ser på bilden ovan, var gift med Ferdinand Marcos, president i Filippinerna mellan 1965-1986.

Gillar du historia och annorlunda vinklar tycker jag absolut att detta är värt att titta på.

Kommentera

