Det här med storlekar

En av de mer roliga aspekterna med viktminskning är ju att man kan få tag i ”normala” kläder (alltså kläder i storlekar mellan 36-44, som brukar finnas i de flesta butiker), och att man slipper bli förpassad till ”tjockishörnan”. Vilken storlek man har i tröjor och byxor kan lätt bli till en grej och tanken på att behöva gå upp i storlek kan bli ett riktigt slag mot självförtroendet. För mig kan det lätt ge ångest och föda känslor som att jag är tillbaka i min gamla kropp eller att jag måste svälta mig själv för att gå ner.

För det mesta känner jag mig fin när jag har på mig mina kläder nuförtiden. Jag känner mig starkare och gladare, och jag vet att mina kläder sitter snyggare nu än tidigare. Men likväl, när jag i morse tog på mig ett par korallfärgade shorts från Ellos, började ångesten så smått sippra ut igen.

Jag har ju skrivit om det förr, att jag inte är van vid shorts och att jag känner mig lätt obekväm i den typen av plagg. Det kommer från många års försök att dölja min kropp, och tanken på att visa upp mina ben på det här sättet gör mig mycket medveten om varenda hårstrå, varenda litet märke och sår.

Dagens shorts är i huvudsak gjorda i bomull, vilket för det första gör dem extremt ostretchiga, och dessutom är de en storlek större än jag nuförtiden har  – och de är fortfarande tajta! Självförtroendet får sig en ordentlig törn och man börjar undra om man gått upp allt man gått ned. Rent logiskt förstår jag ju att det inte är så, men tankarna hinner snurra ett tag innan jag får fatt i dem och stoppar dem.

Samma sak kunde hända tidigare, när jag fick gå upp till storlek 54 för att kunna ha ett par jeggings från Lindex, när jag i normala fall hade storlek 50. Jag fattar inte att det kan skilja så mycket från butik till butik och från byxa till byxa. Ska inte storlekar vara ett sätt för oss att veta vilka byxor som (typ) kommer passa? Hur kan det skilja så mycket?

 

Kommentera

