Varför är du så nöjd? Du fuskar ju!

Dagen börjar spännande när man håller på att sätta kaffet i halsen efter en riktig dumdristig manöver från busschauffören ut i en rondell. Som tur är var bilföraren som han höll på att krocka med snabb och hann bromsa.

Loggar in på bloggen och är fortfarande så stolt över gårdagen, tills jag ser en liten kommentar:

”Varför är du så nöjd för? Du har ju fuskat! Nöjd kunde du varit om du gjort allt på riktigt, utan operation! Det enda du gjort nu är ju att operera bort ditt fett.”

Wow, var min första tanke på det här. Jag känner igen åsikten, för man möter en hel del av den när man berättar att man är opererad. Som om man är så misslyckad att det enda som fungerade var att operera sig.

98302cd2e4c882849bd748c6ba9a74f4.jpg

På ett sätt är det ju sant. Inget annat jag testade (ViktVäktarna, LCHF, Viktklubb, Itrim, affirmationer och så vidare) fungerade ju i längden. Men jag vet också varför. Efter att ha lidit av hetsätningsstörning i lite över halva mitt liv har jag hunnit förstöra en del saker. Mitt sätt att tänka, hormonrubbningar och denna ständiga jojo-bantning sätter sina spår i en kropp och i ett psyke.

Betyder det att en operation är den enkla vägen? Eller ett lätt beslut för den delen? Nej! Det är hårt jobb, varje dag. Det är vitaminer som ska tas, små portioner ska intas i stort sett hela tiden (ibland känns det som om allt jag gör är att äta) varav mängden protein, fett och kolhydrater behöver vara rätt mängd för mig så jag inte dumpar. Ibland är det att välja att dricka eller äta.

Ja, jag har opererat mig. Jag har fått ett fantastiskt verktyg för att gå ned i vikt, men operationen garanterar inte på något sätt att jag kommer hålla min vikt. Det är för mig, precis som för alla andra, att göra bra val och röra på mig. Jag har tränat regelbundet sedan läkaren gav mig grönt ljus att träna efter operationen. Styrketräning, löpning, gruppass. Svett, svett och lite mer svett. Jag har jobbat hårt för min framgång, både genom regler efter operation och genom träning.

Därför är jag stolt. Du kan se det som fusk om du vill. Jag ser det som ett verktyg som jag är oerhört tacksam för att ha fått. Resten av jobbet har JAG gjort. Hela tiden, varje dag.

En reaktion på ”Varför är du så nöjd? Du fuskar ju!

Kommentera

