Blodsockerfall

Det har hänt ett par gånger sedan jag opererades i november 2015, att jag fått ordentliga blodsockerfall, en gång så allvarligt att jag fick lägga mig ned för att inte svimma. Senast jag fick ett svårt fall var igår, på väg hem från jobbet. Jag pratade i telefon med min sambo, och började känna mig svag och konstig. Synen började bli simmig och jag fick svårt att koncentrera mig. Lösningen blev en latte och grov macka från ett café som ligger precis bredvid stationen. I efterhand kommer jag inte ihåg om jag ens sa hej då till min sambo, eller om jag bara la på. Jag minns bara att jag började få panik över om jag skulle svimma eller inte.

Det var riktigt obehagligt, och igår kväll spenderade jag lite tid med att undersöka fenomenet blodsockerfall och GBP. Obehaglig läsning visar det sig.

Nästan hälften av alla opererade patienter visar tecken på blodsockerfall och en överproduktion av insulin, i vissa fall så illa att man fått operera bort delar av bukspottkörteln för att minska produktionen. Ett svängande blodsocker är inte bra, och ett för lågt blodsocker kan leda till hypoglykemi, som är ett livshotande tillstånd.

Nu efter min semester har jag varit mer medveten om vad jag äter, att jag ska hålla mig mätt, sluta småäta och välja livsmedel som jag mår bra av. Det är skrämmande när man försöker följa de råd man fått av dietist och kirurg efter operationen, och ändå drabbas av blodsockerfall. Jag har sparat alla anteckningar och all information jag fick innan operationen, och ingenstans kan jag läsa om den förhöjda risken för blodsockerfall. Uppenbarligen är detta något jag borde förstått själv, men ärligt talat… Hur ska man ens veta att fråga?

 

Kommentera

